nissan patrol
Nissan Patrol GR 3,0 Di Wagon - Robustnost především
Zdroj: Motožurnál |
Chcete po silnicích i dálnicích jezdit v něčem majestátním a budit ve svém okolí respekt? Máte v úmyslu vyrážet občas do těžšího terénu? A peníze pro vás nejsou problémem? Tak si pořiďte velké terénní auto. Nabídka je dnes opravdu bohatá. My se ale zaměříme na klasiku. Konfrontovat budeme testovaný Nissan Patrol s Mitsubishi Pajero a Toyotou Land Cruiser.
Pevný rám a tuhé nápravy. To je magická formulka znalců opravdové jízdy v extrémním terénu. Zaklínat se jí může Nissan Patrol, který i přes nedávnou modernizaci zůstává vybaven právě touto terénní klasikou. Omlazení se týkalo hlavně vizáže a zvýšení výkonu motoru. Patrol můžete mít buď jako třídvéřový Hardtop nebo pětidvéřový Wagon. My jsme měli druhou variantu s manuální pětistupňovou převodovkou a jediným nabízeným motorem - inovovaným třílitrovým dieselem. Testovaný Nissan Patrol budeme srovnávat s jeho největšími konkurenty, tedy Toyotou Land Cruiser a Mitsubishi Pajero.
Zdroj: Motožurnál |
I po faceliftu vypadá Nissan Patrol zvenčí velmi robustně a budí na první pohled respekt. Troufám si tvrdit, že ze tří jmenovaných vozů působí nejdravěji. Poznávacím prvkem karoserie patrolu zůstává chromovaný rámeček mřížky chladiče, kterou opticky rozděluje na tři části a vysoko posazené přední světlomety.
Omlazení Nissanu Patrol je hodně znát v interiéru. Jestliže patrol kdysi platil za dělníka na silnici i do terénu s funkčním, ale strohým vnitřním prostorem, teď už to rozhodně tak není. Kvalitní plasty, dobré dílenské zpracování i komfortní prvky jako třeba imitace dřeva nebo volant potažený kůží nabízejí posádce dostatek luxusu a pohodlí. K tomu přispívá i dostatek odkládacích přihrádek a boxů. Navíc každé ze sedadel na kraji má užitečný mohutný držák na ruku pro jízdu v terénu.
Zdroj: Motožurnál |
Pracoviště řidiče Nissanu Patrol patří k těm přehlednějším a ergonomicky dobře zvládnutým. Jedinou výtku mám k otočnému ovladači uzávěrky diferenciálu zadní nápravy, který je v dosahu pravé ruky na dráze mezi volantem a rádiem. Jeho dosažitelnost je přímo příkladná, to je ale někdy kámen úrazu. Stalo se mi totiž, že jsem při sahání po rádiu omylem ovladač přepnul. Ale jde asi o zvyk. Když jsme u možností patrola pro jízdu terénem, volit můžete mezi pohonem 4x2 a 4x4, který ještě můžete kombinovat s redukcí. Pohon určujete malou pákou vedle klasické řadící.
V poměrně bohaté základní výbavě Nissanu Patrol najdete mimo jiné ABS, čtyři airbagy, automatickou klimatizaci, elektrické ovládání oken i dálkové ovládání zámků. Zavazadlový prostor má základní objem 668 litrů, což je o 48 litrů víc než v případě pětidvéřové Toyoty Land Cruiser. Mitsubishi Pajero v tomto případě budeme srovnávat těžko, protože výrobce túdaj prostě nenabízí. Ze srovnávaných aut je však pajero nejkratší a nejužší, takže i základní objem zavazadlového by mělo mít nejmenší. Můžeme jen tipovat o kolik.
Zdroj: Motožurnál |
Pod kapotou Nissanu Patrol můžete mít jen inovovaný třílitrový naftový motor 3,0 Di s výkonem 118 kilowatů, tedy 160 koní. I přes zvýšení výkonu i točivého momentu je přece jen hlavně při rozjezdu znát, že patrol něco váží, konkrétněji dvě a půl tuny. To potvrzuje také delší brzdná dráha kotoučových brzd na všech kolech s posilovačem. Když ale třílitrový diesel rozjedete, nabízí slušnou dynamiku, ale s poněkud hlasitějším chodem. Mitsubishi Pajero má naftový motor 3,2 se stejným výkonem jako patrol, do Toyoty Land Cruiser je nabízen třílitrový diesel s výkonem vyšším o 2 kilowaty. Zatímco motory konkurentů spálí v kombinovaném provozu v průměru 9,5 litru na sto kilometrů, patrol si vezme 10,8 litru nafty. Případný zájemce o tyto vozy si musí připravit okolo milionu tří set tisíc korun.
Na závěr můžeme o pětidvéřovém Nissanu Patrol GR říct, že nejde o auto, se kterým by člověk měl polykat stovky kilometrů na dálnicích, ale o univerzální vůz na silnici i do terénu, který se může proměnit i v opravdového dělníka na tahání přívěsu nebo zvládat těžkou práci v terénu. A na ní je velmi dobře vybaven. Prostě klasika v novém obalu...