nissan murano
Nissan Murano: Mě nepřehlédnete...
Zatímco americké silnice brázdí už od roku 2002 do Evropy přišel nedávno. A svým vzhledem vzbudil zaslouženou pozornost, a ne jen jím. O jakém autě, že je to řeč? O Nissanu Murano. Jaký na nás udělal dojem?
Extravagantní vzhled tohoto vozu, který se řadí mezi takzvané crossovery, tedy auta jdoucí napříč kategoriemi, nenechá nikoho chladným. Není divu. Mohutná chromovaná maska, extravagantní světla i zkosená záď dávají tušit, že tohle auto byla původně studie, které byl nakonec vdechnut život. Murano jako by přicházelo z blízké budoucnosti.
Už při pohledu zvenčí je jasné, že nabídne dostatek prostoru a po usednutí za volant se o tom můžeme přesvědčit. Neobvyklým prvkem jsou posuvné pedály, což společně se stavitelným sedadlem ve všech směrech umožňuje najít tu nejpohodlnější polohu a přispívá k bezpečnému ovládání auta. Jen volant je bohužel pouze výškově stavitelný. Více než dostatek prostoru naleznou i cestující vzadu, a v případě použití dvou dětských autosedaček zbude překvapivě dost místa i mezi nimi.
Zdroj: Motožurnál |
Zavazadlový prostor je spíše podprůměrný. Vejde se do něj 438 litrů, zatímco do konkurenčního Volva XC 90 o 45 litrů víc a Volkswagen Touareg má kufr větší dokonce o 117 litrů. Využitelnost ale u murana zvyšují polohovatelná opěradla zadních sedadel, která lze samozřejmě úplně sklopit a vytvořit tak zcela rovnou plochu a objem kufru zvětšit až na 877 litrů. Toho lze navíc dosáhnout jednoduchým odjištěním dvou klik na krajích zavazadelníku. Praktické jsou také dvě hluboké schránky ukryté ve dvojitém dnu. Naopak nepříliš prakticky je řešena roleta zavazadlového prostoru, pod níž je zboku navíc částečně vidět.
Zdroj: Motožurnál |
Nissan Murano je nabízen jen v jedné úrovni výbavy, a tak nepřekvapí kožené čalounění, kvalitní audiosoustava, automatická klimatizace, veškeré ovládání v elektrice, a tak dále. U Nissanu nepřekvapí také zadní parkovací kamera, která promítá prostor za vozem na sedmipalcový barevný displej. Stačí překonat počáteční nedůvěru, osahat si jaká vzdálenost je nám signalizována na barevně odstupňované stupnici, a posléze jinak než s kamerou neprakujete. A tady si neodpustím poznámku. Má to i svoji stinnou stránku. Přestanete si hlídat zpětná zrcátka, což se v mém případě stalo jednomu z nich stalo osudným, když se zlehka otřelo o sloup v garážích. :-)
Pokud jde o cenu je Nissan Murano oproti konkurenci ve výhodě. Porovnáme-li základní ceny, pak oproti Volvu XC 90 2.5T v základní výbavě je levnější o takřka 130 000 korun a Volkswagen Touareg 3,2 V6 v základním provedení je ještě o 40 000 korun dražší.
Zdroj: Motožurnál |
Nevýhodou murana je nabídka pouze jediného motoru. Tím je tříapůllitrový vidlicový šestiválec disponující výkonem 172 kilowatů, tedy 234 koní. Stejný motor najdete pod kapotou Nissanu 350Z. Jeho výkon však byl snížen. Murano s ním zrychluje z nuly na sto kilometrů v hodině za 9,3 sekundy a jede maximálně 200 kilometrů v hodině. Stejně jako motor je daná také převodovka. Jde o samočinnou převodovku Xtronic CVT s plynule měnitelným převodem, která drží motor při samočinném režimu v optimálních otáčkách. Řidič má také možnost přepnout na manuální sekvenční řazení šesti rychlostí.
To ovšem v praxi příliš nevyužijete a necháte pracovat spolehlivý automat. Překvapivé poněkud tvrdší odladění podvozku, které ovšem přispívá k velmi dobrým jízdním vlastnostem mohutného a vysokého vozu. Ten se prakticky nenaklání a umožňuje i sportovnější jízdu. Murano umí i terén, když na silnici má trvale pohon předních kol a zadní se k nim připojují až v případě jejich prokluzu. V terénu pak máme možnost zapojit trvalý pohon všech kol. Na nějaké divočení to samozřejmě není, tohle není patrol, ale majitelé murana také asi do terénu mířit nebudou, spíše jim stačí projetí nějaké projetí polní cesty k chalupě nebo horské chatě.
Zdroj: Motožurnál |
Na místě by ale byla menší citlivost posilovače řízení, aby měl řidič lepší odezvu, protože murano má poměrně strmé a přesné řízení. Příjemný je poměrně malý poloměr otáčení vozu. Murano nabízí až neobyčejné ticho a chcete-li si vychutnat zvuk linoucí se ze dvou koncovek výfuků, pak jedině při staženém okénku. Když prošlápnete plynový pedál až na podlahu pak takřka uslyšíte vír v nádrži. A tak nepřekvapí, že tříapůllitr v kombinaci s automatem si průměrně řekne o 15 litrů benzínu na 100 kilometrů. Ale to ten kdo si tohle auto kupuje asi příliš řešit nebude.